Tidligere Dansk Selskab for Allergiforskning stiftet 12. januar 1946,

ændret til Dansk Selskab for Allergologi og Immunologi 12. maj 1966,

ændret til Dansk Selskab for Allergologi 8. maj 1985

Vedtægter vedtaget 8. maj 1985, ændret og vedtaget 29. januar 1992, ændret og vedtaget 6. december 2000

§ 1 Navn

Selskabets navn er “Dansk Selskab for Allergologi (DSA)”, overfor udlandet “Danish Society for Allergology”.

§ 2 Formål

Dansk Selskab for Allergologi er en videnskabelig forening, hvis formål er at samle allergologiske specialister og andre allergiinteresserede til videnskabelige møder og at arbejde for forskning, uddannelse og udvikling af basal og anvendt allergologi.

§ 3 Medlemskab

Som medlemmer kan optages alle der igennem uddannelse, arbejde eller på anden måde kan fremme selskabets formål.

Optagelse som medlem sker efter skriftlig motiveret ansøgning til bestyrelsen. Dersom bestyrelsen kan godkende ansøgningen meddeles dette ved den førstkommende generalforsamling. Generalforsamlingen kan afvise optagelsen ved afstemning (simpel majoritet). Udmeldelse kan kun ske ved skriftlig henvendelse til sekretæren. Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Medlemmer over 70 år er kontingentfrie. Ved kontingent-restance udover 1 år kan generalforsamlingen ekskludere medlemmet.

Æresmedlemmer kan efter bestyrelsens indstilling udpeges efter vedtagelse på en generalforsamling. Æresmedlemmer betaler ikke kontingent, har ikke stemmeret ved general-forsamlingen og er ikke valgbare til bestyrelsen.

Industri- og handelsselskaber, der driver forskning eller på anden måde har tilknytning til selskabets fagområder, kan optages som firmamedlemmer efter skriftlig begrundet henvendelse til bestyrelsen, der afgiver indstilling til generalforsamlingen vedrørende optagelse og fastsætter kontingentets størrelse. Kontingentet er sædvanligvis 10 gange det almindelige kontingent. Firmamedlemmer kan deltage i de videnskabelige møder, men har ikke stemmeret ved generalforsamlingen og er ikke valgbare til bestyrelsen.

§ 4 Generalforsamling

Selskabets øverste myndighed er generalforsamlingen. Ordinær generalforsamling finder sted en gang om året. Meddelelse om tid, sted og dagsorden skal sendes til medlemmerne mindst fire uger forinden.

Dagsordenen for ordinær generalforsamling skal omfatte følgende punkter:

1. Valg af dirigent og referent

2. Bestyrelsens beretning ved formanden.

3. Rettidigt indkomne forslag fra medlemmerne.

4. Aflæggelse af rapport fra andre udvalg.

5. Regnskabsaflæggelse.

6. Godkendelse af budget for det kommende år og fastsættelse af kontingent.

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.

8. Valg af 2 revisorer.

10. Eventuelt.

På indkaldelsen til den ordinære generalforsamling skal oplyses:

1. Navn, stilling og tjenestested på bestyrelsens medlemmer med oplysninger om, hvem der er på valg og hvilke af disse, der kan genvælges.

2. Forslag, som medlemmer ønsker optaget på dagsordenen, skal senest 6 uger inden generalforsamlingen være bestyrelsen i hænde. Forslagene skal være ledsaget af en kort motivering.

Generalforsamlingen vælger selv sin dirigent. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig, når den er lovligt indvarslet. Der kan ved generalforsamlingen kun foretages afstemning om punkter, der har været optaget på dagsordenen. Den ordinære generalforsamling træffer sine beslutninger ved simpel majoritet. På generalforsamlingen kan ikke stemmes ved fuldmagt. Hvis der under behandling af et forslag på generalforsamlingen fremsættes ændringsforslag, skal det ændringsforslag, som efter dirigentens skøn adskiller sig mest fra det oprindelige forslag stilles til afstemning først. Vedtages ændringsforslaget, bortfalder de øvrige forslag, herunder det oprindelige forslag. Forkastes ændringsforslaget, fortsættes med afstemning efter de samme retningslinier.

Der føres referat over forhandlingerne på generalforsamlingen. Dette skal godkendes og underskrives af dirigenten og sekretæren. Referatet skal af bestyrelsen udsendes til samtlige medlemmer senest 3 måneder efter generalforsamlingen.

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen og skal afholdes, når mindst 15 medlemmer fremsætter motiveret skriftligt forslag herom. Der anvendes samme varsel og frist for dagsordenens udsendelse som ved ordinær generalforsamling. Den skriftlige anmodning skal indeholde angivelse af hvilke punkter, der ønskes behandlet. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 8 uger efter anmodning er fremkommet til selskabets formand. Ved ekstraordinær generalforsamling træffes beslutninger ved almindeligt stemmeflertal blandt fremmødte.

Forslag, der i henhold til ovenstående er færdigbehandlede og bragt til afsluttende afstemning på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, kan sendes til urafstemning, når enten et flertal af bestyrelsen eller mindst 1/3 af de tilstedeværende stemmeberettigede medlemmer fremsætter ønske herom på generalforsamlingen. Ved urafstemning må kun gives mulighed for skriftligt at stemme “ja” eller “nej” til det på generalforsamlingen vedtagne eller forkastede forslag. Urafstemning ledes af et udvalg på 3 personer nedsat på generalforsamlingen. Ét af udvalgsmedlemmerne skal være medlem af DSA’s bestyrelse. Urafstemning iværksættes umiddelbart og resultatet skal være medlemmerne i hænde senest 4 uger efter den generalforsamling, hvor urafstemningen blev forlangt.

§ 5 Bestyrelsen

Bestyrelsen består af 7 medlemmer. Det bør tilstræbes, at bestyrelsen består af repræsentanter fra de forskellige interesseområder inden for både basal og klinisk allergologi.

Bestyrelsen vælges på generalforsamlingen blandt de medlemmer, der kan fremme selskabets formål fuldt ud. Formanden vælges særskilt og skal være læge. Valg af bestyrelsesmedlemmer og formand sker ved almindeligt stemmeflertal. På generalforsamlingen anvendes skriftlig afstemning såfremt antallet af opstillede kandidater overstiger det antal medlemmer, der skal vælges eller hvis skriftlig afstemning kræves af ét medlem. Hvert medlem kan afgive lige så mange stemmer, som der er ledige poster i bestyrelsen, dog højst én stemme per kandidat.

Bestyrelsens medlemmer vælges for 2 år ad gangen. Af kontinuitetsgrunde er 3, henholdsvis 4 medlemmer på valg hvert år. Umiddelbart genvalg kan finde sted 2 gange. Et medlem, der har siddet i bestyrelsen i 6 år kan kun nyvælges til bestyrelsen, når der er gået mindst 2 år siden sidste funktionsperiode. Dog kan et medlem, der har siddet i bestyrelsen i op til 6 år vælges til formand i op til 3 perioder à 2 år. En afgået formand kan tidligst nyvælges til bestyrelsen efter 2 år. På generalforsamlingen vælges yderligere 2 bestyrelsessuppleanter for en 1-årig periode. De 2 suppleanter indtræder i bestyrelsen i den orden, de er valgt og er medlemmer af bestyrelsen til næste generalforsamling.

Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand, sekretær og kasserer. Sekretæren kan fungere som kasserer. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når 4 medlemmer er tilstede. Ved stemmelighed i bestyrelsen er formandens stemme udslagsgivende.

§ 6 Udvalg

§ 6.1 Faste udvalg:

• Uddannelse

• Forskning

• Pædiatri

• Dermatologi

• Øre-Næse-Hals

• Arbejdsmedicin

• Basal allergologi

• Almen medicin

• Sygepleje

§ 6.2 Bestyrelsen nedsætter eller ophæver udvalg eller arbejdsgrupper til behandling af forskellige opgaver og fastlægger deres kommissorium.

Kollegiale tillidshverv kan varetages af alle foreningens medlemmer efter indstilling fra bestyrelsen.

§ 7 Nationale og internationale relationer

Generalforsamlingen afgør efter indstilling fra bestyrelsen hvilke nationale og internationale foreninger og organisationer, selskabet skal være tilsluttet, og udpeger repræsentanter til disse.

§ 8 Regnskab og økonomi

Selskabet tegnes juridisk og økonomisk af formanden. Løbende betalinger, herunder betaling via pengeinstitut kan dog foretages af kasserer eller sekretær.

Regnskabsåret er kalenderåret. Bestyrelsen påser, at der udarbejdes budget og regnskab. Regnskabet revideres af 2 revisorer, valgt på generalforsamlingen blandt medlemmerne uden for bestyrelsen. Senest 14 dage efter regnskabsårets udløb afgives regnskabet til revision. Det reviderede regnskab forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse.

§ 9 Ordinære møder

Selskabet afholder almindeligvis mindst fire årlige møder, eventuelt som temamøder. Øvrige møder, workshops, symposier, postgraduate kurser og andet afholdes efter ønske fra medlemmer og/eller bestyrelsen i Dansk Selskab for Allergologi.

§ 10 Vedtægtsændringer

Ændringer i vedtægterne kan foreslås af bestyrelsen eller af mindst 15 ordinære medlemmer igennem formanden. Forslagene skal udsendes til medlemmerne samtidig med dagsordenen for generalforsamlingen. Vedtagelse forudsætter at mindst halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er tilstede, og at mindst 2/3 af de tilstedeværende medlemmer stemmer for forslaget. Hvis mindre end halvdelen af medlemmerne er tilstede, skal en ekstraordinær generalforsamling indkaldes. Ved den ekstraordinære generalforsamling kan vedtægtsændringer vedtages ved simpel majoritet.

§ 11 Opløsning

Forslag om opløsning af selskabet optages som punkt på den udsendte dagsorden for ordinær generalforsamling. Beslutning om selskabets opløsning kan træffes på en generalforsamling, hvor mindst halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede, og mindst 3/4 af de tilstedeværende medlemmer stemmer herfor.

Hvis der på den pågældende generalforsamling ikke er halvdelen af selskabets stemmeberettigede medlemmer til stede, men de tilstedeværende medlemmer ved simpelt stemmeflertal stemmer for opløsning, skal forslaget sendes til urafstemning. Ved urafstemning kan opløsningen vedtages ved simpelt stemmeflertal.

Ved selskabets opløsning uden dannelse af et tilsvarende selskab til varetagelse af bred basal og klinisk allergologi tilfalder en eventuel positiv formue Danmarks Astma-Allergiforbunds forskningsfond.